loading...
بزرگترین تشکل دانشجویی ایران جنبش 1404
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
وقتی دوشاخه عاشق پریز شود! 2 199 vahidabbasi
بازم اووووومدم 0 71 maktab110
خواص کنجد و مصرف آن برای ویتامین 0 58 bmtips
رنگ سال 2021 چه رنگی است 0 53 bmtips
تبلیغات اضافی در مرورگر 2 196 shiva13
چرا مطلب کمه؟ 7 245 shiva13
آخرین بازدید 6 219 shiva13
تشکر ویژه porya733از مدیران ومسئولین 2 449 maktab110
رزمنده ایرانی و امریکایی 63 1746 maktab110
قالب رمانتیک 0 176 fmf66642
روش تهیه‌ی سوپ جو و معرفی انواع آن 1 569 fmf66642
احادیث امام موسی کاظم(ع) 5 556 fmf66642
یه چیزایی میگم حتما بخونید ولی نشنیده بگیرید/خیلی دوست دارم... 27 759 fmf66642
تصاویر کودکان 66 1828 fmf66642
احادیث امام زین العابدین(ع) 7 541 fmf66642
باز کردن سایت 2 266 sina4711
داستان کوتاه و زیبای دریای دزد و قاتل! 1 166 shiva13
داستان کوتاه جالب و آموزنده راهی آسان تر!! 2 161 shiva13
ولادت حضرت فاطمه 0 176 fmf66642
داستان زیبای مرد کور 1 152 fmf66642
..... 2 179 fmf66642
اس ام اس چهارشنبه سوری (2) 1 234 fmf66642
نور عشق (فریدون مشیری) 0 131 asma
داستان آموزنده دزد باورها 0 172 asma
توهم يك مرد (طنز) 0 165 asma
news بازدید : 231 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)
توافق با سهامداران عمده برای عرضه/ بررسی کاهش کارمزدها

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار از امکان تجدیدنظر در کارمزد معاملات سهام با توجه به افزایش دفعات و متوسط ارزش معاملات روزانه خبر داد و گفت: ابطال واگذاری پتروشیمی‌های خلیج فارس در کمیته ۳ جانبه بررسی و پیشنهادات اصلاحی به شورای رقابت داده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سی و پنجمین نشست خبری علی صالح‌آبادی پیش از ظهر امروز در حضور جمع کثیری از خبرنگاران و رسانه‌های تصویری برگزار شد که در این نشست رئیس سازمان بورس به دستاوردها، اقدامات و پیشرفت‌های بازار سرمایه طی سنوات گذشته اشاره کرد.

صالح‌آبادی در ابتدا با اشاره به زیرساخت‌های فنی ایجاد شده در بازار سرمایه و نرم‌افزارهای معاملاتی در این بازار تصریح کرد: در این حوزه قرار است، نرم‌افزارهای جدیدی در اختیار کارگزاران قرار گرفته و اجرایی شود.

وی ادامه داد: در حوزه نرم‌افزاری پیشرفت‌های چشمگیری صورت پذیرفته و راه‌اندازی Call center برای کارگزاری‌ها یکی از این اقدامات به شمار می‌رود که موجب کاهش سطح شکایات و افزایش نظارت بر معاملات شده است.

صالح‌آبادی گفت: یکی از مزایای راه‌اندازی نرم‌افزار call center کاهش اختلافات و سطح شکایات بود که اجرایی شد؛ با راه‌اندازی معاملات آنلاین، حتی یک شکایت نداشتیم.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه ارتباط با نهادهای مالی هم اکنون الکترونیکی و مکانیزه شده است، گفت: یکی دیگر از اقدامات انتشار مستقیم اطلاعات و تشکیل کمیته‌های حسابرسی در حوزه ناشران بوده است.

وی با اعلام این خبر که تاکنون بیش از 10 هزار اطلاعیه در سامانه جامع ناشران (کدال) منتشر شده است، گفت: در حوزه حسابرسان رتبه‌بندی و طبقه‌بندی‌هایی صورت پذیرفته که این اقدام موجب دقت بیشتر در روند حسابرسی شرکت‌هاست.

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار در این باره ادامه داد: بعضاً حسابرسان به تناسب بزرگی شرکت‌ها توانایی حسابرسی نداشته‌اند که در این باره با رتبه‌بندی آنان شرکت‌های با سطح بزرگتر با حسابرسان رتبه‌های بالا حسابرسی می‌شوند.

* فعالیت 200 هزار سهامدار در تالار مجازی و فعالیت استودیو بورس

صالح‌آبادی با اشاره به اقدامات انجام پذیرفته در حوزه آموزش سهامداران خاطر نشان کرد: تالار مجازی بورس یکی از بهترین روش‌های آموزش سرمایه‌گذاری است که تاکنون 200 هزار نفر در این تالار حضور یافته و اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

وی ادامه داد: تالار مجازی بورس امکانی برای سرمایه‌گذاران تازه وارد فراهم می‌کند تا با دید روشنتر و آمادگی بیشتر وارد معاملات واقعی شوند؛ در این حوزه جوایزی برای افراد برتر در نظر گرفته شده و به آنان امکان خرید و فروش به صورت اعتباری داده شده است.

وی افزود: در حوزه آموزش و معرفی بازار سرمایه روزانه استودیو بورس نیز در حال فعالیت است.

* رتبه‌بندی کارگزاری‌ها به صورت مستمر

صالح‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه کارگزاری‌ها به طور مستمر ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند، گفت: در این حالت رتبه قبلی کارگزاری‌ها معتبر بوده و با توجه به تغییر و تحولات، رتبه‌بندی‌ها در کارگزاری‌ها تأثیر خواهد داشت.

وی با اشاره به تجربه موفق رتبه‌بندی کارگزاری‌ها خاطر نشان کرد: بسیاری از کارگزاری‌ها که در سطح پایینی اداره می‌شدند با ایجاد امکان رتبه‌بندی به سطوح الف و ب ارتقاء یافته و سطح توسعه یافتگی آنان بیشتر شد.

* تأمین مالی 47 هزار و 500 میلیارد تومانی در 9 ماهه جاری/ رشد 20 درصدی

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار همچنین با اشاره به یکی از مهمترین وظایف بازار سرمایه در حوزه تأمین مالی تأکید کرد: در مجموع از ابتدای سال تاکنون 47 هزار و 500 میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین مالی صورت پذیرفته که این میزان رشد  20 درصدی را نسبت به کل سال 91 نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حجم معاملات در بازار افزایش یافته است، گفت: بازار سرمایه اکنون پتانسیل بالایی برای تأمین مالی و جذب نقدینگی جدید برای پروژه‌های شرکت‌ها را دارد؛ به عنوان مثال اگر هلدینگ بزرگی در زیرمجموعه‌های خود سهام 90 درصد شرکت‌ها را دارد می‌تواند با عرضه بخشی از سهام خود در شرایط فوق‌العاده فعلی برای پروژه‌های خود تأمین مالی کرده و یا برای اقدامات خود افزایش سرمایه دهد.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه بازار سرمایه کمک بسیاری به بازار اولیه خواهد کرد، گفت: با توجه به توافقات صورت پذیرفته با هلدینگ‌ها و شرکت‌ها در آینده شاهد عرضه سهام به تناسب کشش بازار خواهیم بود.

* تصویب مقررات بورس ایده در کمیته فقهی و هماهنگی‌های لازم با معاونت علمی ریاست جمهوری

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی بورس ایده و اختراعات هماهنگی‌های لازم با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام پذیرفته است، گفت: مقررات راه‌اندازی بورس ایده در سازمان در حال بررسی بوده و نوع قراردادهای این ابزار جدید در کمیته فقهی هم به تصویب رسیده است.

* راه‌اندازی مرکز میانی امضای دیجیتال

صالح‌آبادی از راه‌اندازی مرکز میانی امضای دیجیتال بازار سرمایه تا پایان سال خبر داد و گفت: امیدواریم این ابزار به زودی در حوزه بازار سرمایه عملیاتی شود.

وی همچنین از انتشار اوراق استصناع به عنوان ابزار جدید در بازار سرمایه تا پایان سال خبر داد و تأکید کرد: با انتشار این اوراق منابع مالی خوبی در اختیار صنایع قرار خواهد گرفت.

* آزمون‌های الکترونیکی، سامانه دریافت خرید خرد از بورس کالا، دریافت گزارش‌های مردمی

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار از 3 اقدام جدید در حوزه دریافت ناهنجاری‌ها، خرید خرد از بورس کالا و آزمون‌های الکترونیکی برای اجرا تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: برخی افراد در بخش تخلفات امکان دارد گزارش‌هایی داشته باشند که با راه‌اندازی این سامانه این اخبار و تخلفات که از سوی سهامداران ارائه شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از رایزنی‌ها برای امکان خرید خریداران خرد از بورس کالای ایران خبر داد و گفت: در حوزه معاملات برق هم اقداماتی برای معاملات خصوصی انجام پذیرفته است.

صالح‌آبادی ادامه داد: اسناد خزانه اسلامی که پیش از این در بودجه 92 دیده شده بود در هیئت دولت مطرح شده و در صورت تصویب این اسناد در حوزه بازار سرمایه ورود پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات رتبه‌بندی در مرحله صدور موافقت اصولی قرار دارد، گفت: با موافقت اصولی راه‌اندازی مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری تا پایان سال شاهد ورود آنان به بازار سرمایه خواهیم بود؛ نرم‌افزار پس از معاملات نیز طی یک ماه آینده در مراسمی رسمی افتتاح خواهد شد.

* راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی(تخصصی)

صالح‌آبادی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی یا تخصصی را یکی دیگر از برنامه‌های آینده عنوان کرد و گفت: هم اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خود را میان صنایع مختلف و بخش‌ها تقسیم می‌کنند که در صورت راه‌اندازی اینگونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنها در یک بخش به عنوان مثال بانک‌ها یا پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نسبت دیگر صندوق‌ها ریسک بیشتری دارند، گفت: با راه‌اندازی صندوق‌های بخشی ورود سرمایه‌گذاران به سهام تسهیل شده و در واقع ریسک سرمایه‌گذار برای ورود فردی کنترل شده و در قالب صندوق تخصصی وارد سهام می‌شود.

صالح‌آبادی گفت: با توجه به توسعه بازار سرمایه از ظرفیت نخبگان نیز در قالب کارگروه‌ها استفاده خواهد شد که عمده این افراد از ظرفیت دانشگاه‌ها خواهند بود و در چارچوب ظرفیت‌های توسعه‌ای بازار سرمایه به فعالیت می‌پردازد.

صالح‌آبادی در پاسخ به این سؤال که در صورت افت شاخص‌ها چه تدابیری اندیشیده خواهد شد، گفت: در گذشته تجربه افت شاخص‌ها را در 6 ماه ابتدایی سال 91 شاهد بودیم که در این صورت با استفاده از ابزار اوراق اختیار تبعی، تا حدود بسیار زیادی بازار کنترل شد چرا که در این دوره بازار به شکل غیرمنطقی در حال افت بود.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر سیاست دولت این است که بازارهای ارز، طلا، سکه و مسکن هیجانی نشده و تا حد زیادی کنترل خواهند شد.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه بازار بسته به شرایط و نوسانات جهانی، در حال نوسان است، گفت: نوسان بازار جزء ذات آن بوده و سهامداران برای عدم زیانشان باید پرتفوی از سهام را تشکیل دهند.

وی گفت: امروز یکی از اتفاقات بازار سرمایه نقدشوندگی آن نسبت به دیگر بازارهاست به طوری که اگر شخصی قصد فروش مسکن داشته باشد شاید به راحتی این امکان فراهم نباشد در حالی که در بازار سرمایه در هر لحظه امکان نقدشوندگی وجود دارد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه هیچ بازاری همواره صعودی و یا نزولی نخواهد بود، گفت: اخبار مثبت سیاسی و گشایش ایجاد شده موجب ایجاد چشم‌اندازی مثبت برای سهامداران شده است بنابراین در این شرایط توصیه می‌کنیم تا سهامداران حتما در پرتفویی از سهام اقدام به خرید کنند تا متحمل زیان نشوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون انسجام خوبی بین ارکان بازار سرمایه ایجاد شده است، گفت: در حوزه حمایت از سهامداران خرد با توجه به بررسی شکایات در هیئت داوری و ایجاد قوانین راهگشا، اقدامات خوبی انجام شده است.

وی در این باره تأکید کرد: راه‌اندازی سامانه کدال و TSE TMC و ارائه اطلاعات و گزارش‌های ریز و درشت از جمله اقداماتی است که در حوزه حمایت از سهامداران خرد ایجاد شده؛ حذف معاملات گروهی «ددد» خود نشان‌دهنده میزان حمایت از سهامداران خرد است.

* تجربه موفق در عرضه میعانات گازی و ایجاد بسترهای لازم برای معاملات نفت خام

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به دستور موکد مهندس زنگنه، وزیر نفت بر عرضه میعانات گازی و نفت خام در بورس گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی به لحاظ نرم‌افزاری مشکلی نداشته و با توجه به عرضه موفق میعانات گازی امیدواریم نفت خام به زودی در بورس انرژی وارد شود.

وی گفت: موفقیت در حوزه معاملات میعانات گازی مرهون همکاری‌های وزارت نفت بوده و عرضه نفت خام در بورس نیازمند همکاری‌های بیشتر خواهد بود.

صالح‌آبادی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر امکان افزایش زمان معاملاتی در روزهای پنجشنبه گفت: این امکان وجود دارد تا زمان معاملات افزایش یافته و در روزهای پنجشنبه نیز تداوم داشته باشد. این امر مستلزم موافقت فعالان بازار و دیگر ارکان است.

* درخواست معامله‌گران آنلاین برای کاهش کارمزد و وعده بررسی صالح‌آبادی

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به ثبات و پایداری ایجاد شده آیا زمان راه‌اندازی بورس ارز فرا نرسیده است، گفت: بورس ارز ابتدا به دو شکل مطرح شد که اولی به صورت نقدی و دوم به صورت فیوچرز آماده راه‌اندازی با توجه به محدودیت‌ها و عدم صلاحدید بانک مرکزی راه‌اندازی این بورس به حالت تعلیق درآمد.

صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه آمادگی داریم در یک ماه این بورس را به طور کامل راه‌اندازی کنیم، گفت: به نظر می‌رسد در آینده نرخ ارز ثبات و پایداری بیشتری داشته باشد که در آن زمان پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه با توجه به هدایت بازار سهام توسط  70 درصد از حقیقی‌های بازار و اینکه ارزش معاملات بازار سهام به طور متوسط 350 میلیارد تومان است، که به تناسب همین امر دفعات معامله افزایش یافته است، آیا تجدید نظری با توجه به درخواست بسیاری از سهامداران آنلاین، انجام خواهد گرفت یا خیر، تصریح کرد: این حرف منطقی است و باید بررسی شود.

صالح‌آبادی گفت: هم اکنون دفعات معامله و ارزش معاملات رشد قابل توجهی داشته و درباره میزان کارمزد اخذ شده امکان تجدید نظر برای ایجاد جذابیت و رغبت بیشتر سهامداران وجود دارد.

* پیشنهاد سازمان بورس به شورای رقابت برای تجدید نظر در مصوبه ابطال معاملات هلدینگ فارس

وی با اعلام اینکه اخیرا نشستی سه جانبه با مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس برگزار شد، گفت: در این حوزه مقرر شد تا سهام دو پتروشیمی فجر و مبین که یوتیلیتی(آب، برق، بخار و...) پتروشیمی‌های منطقه را تأمین می‌کند، به صورت انحصاری در اختیار پتروشیمی‌های هلدینگ قرار نگرفته و سهام آنان بین تمام پتروشیمی‌های استفاده کننده از خدمات آنان، تقسیم شود.

صالح‌آبادی گفت: دراین باره پیشنهادات لازم به شورای رقابت ارسال شده و از آنان خواهش کردیم تادر مصوبه اخیر خود تجدید نظر کند. در این باره با رویکردی مثبت برای حل این مشکل گام‌هایی برداشتیم.

وی ادامه داد: سهام این دو شرکت از زیرمجموعه‌های هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فجر و مبین) به نسبت استفاده از آنان توزیع خواهد شد، تا نظر شورای رقابت با توجه به این توافق صورت پذیرفته تامین شود.

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار  در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کمیته‌ای برای تعامل با بازار سرمایه سایر کشورها ایجاد شده است،‌ گفت: با توجه به تغییر شرایط و با توجه به نیازهای جدید باید ساختارها اصلاح شود تا در صورت هجوم سرمایه‌های خارجی تدابیر لازم اندیشیده شده باشد.

صالح‌آبادی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره امکان تغییر حد نوسان قیمت، گفت: با توجه به اظهار نظر اخیر شرکت بورس مبنی بر عدم نیاز به تغییر آن، این اقدام در دستور کار نیست و در این باره باید بورس تهران و فرابورس پیشنهادات خود را ارائه دهند.

وی درباره زمان معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: در حال حاضر با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اقداماتی در حال انجام است که پیشنهادات مختلف و طراحی‌های جدیدی ارائه شده و در صورت اتفاق نظر شاهد ورود آن به بازار سرمایه خواهیم بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    حمایت از ما

    ضمن عرض خوشامدگویی از شما دوست عزیز تقاضامندیم با کلیک روی تبلیغات از ما حمایت کنید.باتشکر

    تماس با ما

    jonbesh1404@yahoo.com


    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 112
  • افراد آنلاین : 33
  • تعداد اعضا : 1445
  • آی پی امروز : 180
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 310
  • باردید دیروز : 118
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 310
  • بازدید ماه : 310
  • بازدید سال : 18,971
  • بازدید کلی : 1,004,920