loading...
بزرگترین تشکل دانشجویی ایران جنبش 1404
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
وقتی دوشاخه عاشق پریز شود! 2 199 vahidabbasi
بازم اووووومدم 0 71 maktab110
خواص کنجد و مصرف آن برای ویتامین 0 58 bmtips
رنگ سال 2021 چه رنگی است 0 53 bmtips
تبلیغات اضافی در مرورگر 2 196 shiva13
چرا مطلب کمه؟ 7 245 shiva13
آخرین بازدید 6 219 shiva13
تشکر ویژه porya733از مدیران ومسئولین 2 449 maktab110
رزمنده ایرانی و امریکایی 63 1746 maktab110
قالب رمانتیک 0 176 fmf66642
روش تهیه‌ی سوپ جو و معرفی انواع آن 1 569 fmf66642
احادیث امام موسی کاظم(ع) 5 556 fmf66642
یه چیزایی میگم حتما بخونید ولی نشنیده بگیرید/خیلی دوست دارم... 27 759 fmf66642
تصاویر کودکان 66 1828 fmf66642
احادیث امام زین العابدین(ع) 7 541 fmf66642
باز کردن سایت 2 266 sina4711
داستان کوتاه و زیبای دریای دزد و قاتل! 1 167 shiva13
داستان کوتاه جالب و آموزنده راهی آسان تر!! 2 161 shiva13
ولادت حضرت فاطمه 0 176 fmf66642
داستان زیبای مرد کور 1 152 fmf66642
..... 2 179 fmf66642
اس ام اس چهارشنبه سوری (2) 1 234 fmf66642
نور عشق (فریدون مشیری) 0 131 asma
داستان آموزنده دزد باورها 0 172 asma
توهم يك مرد (طنز) 0 165 asma
جنبش 1404 بازدید : 167 جمعه 10 آبان 1392 نظرات (0)
مدالیته پیشنهادی ایران به آژانس در مذاکرات 20 آبان در تهران تکمیل می شود/ ارائه نتایج نشست کارشناسی وین هفته آینده در مذاکرات با 1+5

معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، خط قرمز مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان را حقوق مردم ایران خواند و تصریح کرد به هیچ وجه از این حقوق صرفنظر نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس سید‌عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان دیشب (پنجشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه سوم سیما به تشریح دیدار اخیرش با یولیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین مذاکرات کارشناسی اخیر در وین پرداخت.

وی در خصوص همکاری‌های ایران و آژانس با اشاره به موافقتنامه پادمان بین ایران و آژانس گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود بر این اساس پایبند بوده ولی در سالهای اخیر ابهامات و سوالاتی پیرامون برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح شده که پاسخ به برخی این سوالات فراتر از تعهدات پادمانی ماست و ما ملزم به پاسخگویی نیستیم ولی به دلیل آنکه از ابعاد صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود مطمئن هستیم در موارد مختلف با آژانس همکاری و به سوالات مطرح شده پاسخ داده‌ایم که از آن جمله پاسخ به 6 سوال مطرح شده آژانس بود.

معاون وزیر خارجه در خصوص مطالعات ادعایی نیز گفت: از دو سال قبل بر اساس این رویکرد ساختاری، یازده دور مذاکره بین ایران و آژانس برگزار شد که به خوبی پیش نرفت و حالت تقریبا بن‌بستی ایجاد شد. بعد از مذاکرات نیویورک و ژنو به این نتیجه رسیدیم همانطور که فضا بین ما و 1+5 عوض و رویکردهایی ایجاد شده است، نیاز داریم که فضا و رویکرد‌های جدید را بین ایران و آژانس ایجاد و از بن‌بست سابق خارج شویم.

عراقچی اضافه کرد: بر همین اساس هفته پیش سفری به وین داشتم و درباره رویکرد‌های جدید با آقای آمانو صحبت کردم که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید و اعلام کردم که ما خواهان حل و فصل مسائل هستیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم و سوالات مطرح شده با اغراض سیاسی و بایستی بین ما و آژانس اطمینان حاصل شود که آقای آمانو قبول داشت که در سایه تحولات در ژنو، روند وین باید رو به جلو باشد و از حالت انجماد خارج شود.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای عنوان کرد: بر همین اساس مدالیته و پیشنهاد جدیدی را برای همکاری با آژانس ارائه کردیم که همچون ژنو، گام به گام است و گام‌هایی را معرفی کردیم که هرگاه تکمیل و به سوالات پاسخ داده شود به سمت گام بعدی می‌رویم که این رویکرد گام به گام مورد پذیرش قرار گرفت و قرار شد در دوازدهمین مذاکرات ایران و آژانس که ششم و هفتم آبان در وین برگزار شد وارد جزئیات بیشتر شوند و به این مدل برسند و در پایان دو روز نیز بیانیه مشترکی صادر شد و هر دو طرف مذاکرات را سازنده و رو به جلو خواندند.

وی با اشاره به برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس که قرار است 20 آبان در تهران برگزار شود، خاطرنشان کرد: مقداری از جزئیات این مدالیته باقی مانده که در تهران تکمیل خواهد شد و این پیشنهاد مدل جدیدی برای همکاری بین ایران و آژانس درباره موضوعات فراتر از پادمان است و آژانس قبول کرده که از اقدامات ساده‌تر شروع کند تا فضا مبتنی بر تعامل شود.

عراقچی با بیان اینکه این فضا در دو سال گذشته به سمت تقابل رفته بود، افزود: امیدواریم با این مدل جدید و گام اولی که برمی‌داریم، فضا به فضای همکاری تبدیل شود و بتوان گام‌های سخت‌تر را بهتر برداشت.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که در حال حاضر روند وین و ژنو همسان به سمت رسیدن به راه‌حل جلو می‌رود، یادآور شد: البته این دو روند کاملا مستقل است ولی بر هم تاثیر دارد و پیشرفت هر یک به پیشرفت روند دیگر کمک می کند و امیدواریم در ادامه مذاکرات گام‌های لازم را برای حل و فصل موضوع برداریم.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره برخی اخبار مطرح شده در خصوص توقف تولید سوخت 20 درصد تصریح کرد: ما اصلا وارد اقداماتی که باید صورت گیرد نشدیم و غنی سازی 20 درصد و3.5 درصد ادامه دارد. غنی‌سازی 20 درصد موضوع مذاکره ما با آژانس نیست بلکه درباره آن بین ما و 1+5 گفت‌وگو خواهد شد.

وی درباره تعطیلی سایت‌هایی مثل فردو نیز عنوان کرد: هیچ کدام از این اخبار را تائید نمی‌کنم و به صراحت می‌گویم که بین ما و 1+5 در مذاکراتی که تا به الان داشته‌ایم هیچ توافقی به جز در چارچوب همکاری و مسیری که باید بپیماییم، صورت نگرفته است.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه بحث کاملا جدی و دقیق است، خاطرنشان کرد: ما و 1+5 توافق کردیم که جزئیات بحث‌ها به دلیل حساسیتش منتشر نشود و اخبار و مطالب منتشر شده در رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های صهیونیستی صحت ندارد و ساخته و پرداخته ذهن کسانی است که در رسانه‌ها اغراض خاصی را دنبال می‌کنند.

وی عنوان کرد: 1+5 تاکنون پایبند بوده که جزئیات مذاکرات را منتشر نکند و اجازه دهد جدی و واقعی بودن مذاکرات حفظ شود.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره این نشست کارشناسی ایران و 1+5 که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هشتم و نهم آبان در وین برگزار شد نیز گفت: در این نشست کارشناسانی از بانک مرکزی، وزارت صنعت و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و سازمان انرژی اتمی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل تخصصی و بین‌المللی وزارت خارجه حضور داشتند که وظیفه آنها باز کردن بحث‌ها در ژنو و ورود به جزئیات و روشنگری در این زمینه بود و قرار است گزارش آنها هفته آینده به نشست ژنو ارائه و تصمیم‌گیری در نشست 1+5 صورت گیرد.

وی درباره نشست ایران و 1+5 که قرار است هفته آینده 16 و 17 آبان در ژنو برگزار شود نیز گفت: آقای ظریف و خانم اشتون ریاست هیئت‌های دو طرف را برعهده دارند. جلسه اول با حضور ظریف و اشتون تشکیل و کلیات بحث مرور می‌شود و در جلسه بعد که به ریاست اینجانب برگزار خواهد شد بحث‌های جدی‌تر را دنبال می کنیم و گزارش کارشناسان نیز ارائه خواهد شد و هرگاه جمع‌بندی کردیم جلسه‌ای با حضور اشتون و ظریف برگزار خواهد شد.

عراقچی ابراز امیدواری کرد که در این نشست درباره جزئیات مربوطه پیشرفت و سه مقوله مورد‌نظر پیشرفت حاصل شود و به راه‌حل نزدیک شویم.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون وزیر خارجه در ادامه این نشست در خصوص اراده سیاسی طرف مقابل با بیان اینکه بدون اراده سیاسی هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت، گفت: در نشست ژنو گذشته شاهد اراده سیاسی در طرف مقابل بودیم البته نمی‌گویم که خوشبین هستیم ولی زیاده از حد هم بدبین نیستیم البته بعد از ژنو نشانه جدی حاکی از اراده سیاسی واقعی مشاهده نکردیم. اگر با همین میزان از حسن‌نیت که در نشست ژنو قبلی دیدیم در نشست ژنو بعدی نیز حاضر شوند امید رسیدن به توافق وجود دارد.

وی عنوان کرد: زمینه‌های بدبینی در ما زیاد است ولی سعی می‌کنیم واقع‌بینانه نگاه کرده و خود را با حرکات طرف مقابل تنظیم کنیم.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه جبهه بسیار پیچیده‌ای در مقابل ما وجود دارد و ما سربازان کوچک آن هستیم گفت: نیاز به اجماع ملی برای مقابله با این جبهه وجود دارد و آنچه به ما در این نبرد دیپلماتیک کمک می‌کند پشتوانه عظیم مردمی است و تا وقتی که پشت ما به این پشتوانه گرم است و عنایات و تدبیر‌های مقام معظم رهبری هست نگرانی نداریم.

به گفته عراقچی، نگرانی زمانی شکل می‌گیرد که اختلاف دیدگاه‌ها به تشتت بینجامد.

وی انسجام داخلی را پشتوانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این مذاکرات برشمرد و افزود: موضوع هسته‌ای امری فراجناحی است و همه باید کمک کنند.

وی در خصوص گام‌هایی که بایستی برداشته شود خاطرنشان کرد: در گام آخر باید وضعیت صحنه روشن شود که تحریم‌ها در چه وضعیتی است که باید همه تحریم‌ها برداشته شود. گام نهایی تعریف می‌کند که وقتی همه چیز در موعد خود انجام شد برنامه هسته‌ای ایران باید با برنامه هسته‌ای ایران مثل هر کشور معمولی متعهد به معاهده Npt برخورد شود. ما مصمم هستیم که این مسیر را در روشنایی کامل برویم و در تاریکی گام برنمی‌داریم و طرف مقابل نیز پذیرفته که حرکت باید در این مسیر باشد.

وی بار دیگر بر اراده سیاسی و حسن نیت در طرف مقابل تاکید کرد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سوالی حقوق مردم ایران را خط قرمز تیم مذاکره‌کننده برشمرد و تصریح کرد: به هیچ وجه از این حقوق صرفنظر نمی‌کنیم و کوتاه نمی‌آییم.

عراقچی غنی‌سازی را خط قرمز خواند و افزود: البته ابعاد و اندازه‌های آن قابل گفت‌وگو است. با خروج مواد از کشور به هیچ وجه موافقت نخواهیم کرد. این مواد متعلق به مردم ایران است و تکنولوژی و دستاوردهای دانشمندان ما متعلق به این مردم است.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: البته برای گام‌های اعتماد‌سازی که منافی این حقوق نباشد آمادگی داریم به شرط عمل متقابل و همواره تاکید داشته‌ایم که اعتماد جاده‌ای دوطرفه است و زمانی اعتماد ما جلب می‌شود که به حقوقمان احترام گذاشته و تحریم‌ها رفع شود.

عراقچی گفت: امیدواریم در خصوص چارچوب کلی و گام اول ظرف سه ماه و حداکثر 6 ماه به نتیجه برسیم و سپس در خصوص گام پایانی و راه‌حل جامع بین 9 ماه تا یک سال به جمع‌بندی دست یابیم.

عراقچی همچنین تصریح کرد: ما برای وقت تلف کردن وارد این مذاکرات نشده‌ایم و به دنبال تبلیغات و نمایش نیستیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    حمایت از ما

    ضمن عرض خوشامدگویی از شما دوست عزیز تقاضامندیم با کلیک روی تبلیغات از ما حمایت کنید.باتشکر

    تماس با ما

    jonbesh1404@yahoo.com


    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 112
  • افراد آنلاین : 60
  • تعداد اعضا : 1445
  • آی پی امروز : 318
  • آی پی دیروز : 64
  • بازدید امروز : 623
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 1,232
  • بازدید ماه : 1,232
  • بازدید سال : 19,893
  • بازدید کلی : 1,005,842