تعرفه‌هاي مختلف مورد محاسبه در كنتورهاي ديجيتال

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 75
نویسنده پیام
msb آفلاین


ارسال‌ها : 31
عضویت: 13 /10 /1391
محل زندگی: گنبدکاووس
سن: 21
تشکرها : 46
تشکر شده : 159
تعرفه‌هاي مختلف مورد محاسبه در كنتورهاي ديجيتال
تعرفه‌هاي مختلف مورد محاسبه در كنتورهاي ديجيتال
كنتورهاي ديجيتالي با توجه به شرايط كشور و ميانگين مصرف كل جامعه در زمان‌هاي مختلف، براساس سه تعرفه تنظيم شده است و برق مصرفي را در سه زمان "كم‌باري"، "ميان‌باري" و اوج‌باري" محاسبه مي‌كند.
الف) كم‌باري: منظور از اصطلاح كم‌باري زماني از مصرف برق در طول ساعات شبانه‌روز است كه مصرف برق در شبكه سراسري حداقل ميزان بوده و به مشتركان توصيه مي‌شود در اين ساعت‌ها از وسايل پر‌مصرف به‌ضرورت استفاده كنند. براساس بررسي‌هاي انجام شده اين زمان در فصل تابستان و ايام گرم سال بين ساعت 12 نيمه شب تا 8 صبح و در زمستان و ماه‌هاي سرد سال معمولا بين ساعت‌ 9 شب تا 5 صبح تعيين شده است.
ب) ميان‌باري: منظور از اصطلاح ميان‌باري آن ساعاتي است كه مصرف برق در شبكه سراسري به وضعيت تعادل رسيده و توليد و مصرف سر به ‌سر مي‌شود. توصيه كارشناسان رعايت اعتدال در مصرف برق در اين ساعت‌ها است. براساس بررسي‌ها در ايام گرم سال بين ساعت‌ 8 صبح تا 20 شب و در ايام سرد سال بين ساعت 5 صبح تا 17 بعداز‌ظهر به عنوان زمان ميان‌باري تعيين و اعلام شده است.
ج) اوج‌باري: در طول شبانه‌روز معمولا در ساعاتي ميزان مصرف انرژي برق در شبكه سراسري به حداكثر ميزان خود مي‌رسد كه در اصطلاح به اين زمان‌‌ها اوج‌باري گفته مي‌شود.
توصيه كارشناسان عدم استفاده از وسايل پرمصرف و رعايت الگوهاي مصرف بهينه در طول اين ساعات است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در ايران و در طول فصول گرم از ساعت 20 تا 24 و در زمستان از ساعت 17 بعدازظهر تا 21 شب مشتركان بيشترين ميزان مصرف برق را تجربه مي‌كنند.
براساس اين گزارش هر خانواده ايراني مي‌تواند با برنامه‌ريزي صحيح از وسايل پر‌مصرف در ساعت‌هايي از شبانه‌روز كه ميزان برق مصرفي در كل شبكه در وضعيت كم‌باري قرار دارد استفاده كند.
اين برنامه‌ريزي به سادگي قابل حصول بوده و هر خانواده مي‌تواند با استمرار به يك روش پايدار و بهينه براساس الگوهاي اعلام شده دست پيدا كند.
استفاده بهينه از انرژي برق تامين كننده منافع جامعه است و ترويج فرهنگ مصرف بهينه انرژي برق در نهايت تامين كننده منافع مردم خواهد بود.
يكي از راهكارهاي موثر در توسعه و ترويج فرهنگ مصرف بهينه انرژي، استفاده از كنتورهاي ديجيتالي سه تعرفه‌اي است.
اين كنتورها براساس برنامه‌ريزي انجام شده هزينه برق مصرفي را براساس كيلووات ساعت برق مصرف شده در زمان‌هاي مختلف كم، ميان يا اوج‌باري محاسبه مي‌كند.
با توجه به اينكه تعرفه بهاي برق در هر يك از اين زمان‌ها داراي تفاوتي چشمگير است لذا برنامه‌ريزي براي استفاده بيشتر از انرژي برق در ساعات كم‌باري تامين كننده منافع مشترك خواهد بود.
براساس قانون بهاي برق مصرفي در ساعت‌هاي معمولي(ميان‌باري) به‌صورت معمولي و منطبق بر مصوبات اعلام شده محاسبه مي‌شود اما قيمت برق در ساعت‌هاي اوج‌باري به ازاي هر كيلووات ساعت 2 برابر و نيم بيشتر از زمان معمولي است به اين معنا كه اگر بهاي برق در زمان معمولي x باشد، اين ميزان در ساعت‌هاي اوج‌باري معادل x * 2/5 محاسبه خواهد شد.
حال آنكه بهاي انرژي برق‌ مصرف شده در ساعت‌هاي كم‌باري 75 درصد كمتر از قيمت پايه محاسبه شده در زمان ميان‌باري يا وضعيت معمولي است.
بر اين اساس اگر بهاي هر كيلووات برق مصرفي به‌عنوان مثال 40 ريال باشد، مبناي محاسبه برق مصرف شده در ساعت‌هاي اوج‌باري 100 و در زمان كم‌باري 10 ريال خواهد بود.
با توجه به اين مثال هر مشترك مي‌تواند با برنامه‌ريزي در زمان استفاده از وسايل برقي، هم منافع مادي خود را تضمين كند، هم امكان استفاده عادلانه از انرژي برق را براي تمام مشتركان در سراسرايران در همه ساعت‌هاي شبانه‌روز را فراهم كرده و هزينه‌هاي دولت را نيز كاهش دهد.
كنتورهاي سه تعرفه‌اي جديد به مشترك كمك مي‌كند تا سريع‌تر به يك برنامه‌ زمان‌بندي مناسب براي استفاده از انرژي برق دست‌يافته و با توجه به منافع و ضرورت‌ها از وسايل پرمصرف استفاده كند.
با تاكيد براينكه محاسبه برق‌بها با شيوه گفته شده و كاهش هزينه‌‌هاي مشتركين تنها با استفاده از كنتورهاي سه‌زمانه و تقسيم صحيح زمان مصرف انرژي برق امكان‌پذير است، متوجه خواهيم شد كه عاقلانه‌ترين راه نصب كنتورهاي سه‌زمانه به جاي كنتورهاي عادي و توصيه به ديگران براي نصب اين كنتورها است


امضای کاربر : ناراحت بی کفشی ام بودم  اما در خیابان مردی را دیدم که پا نداشت ....
[center][/center]

سه شنبه 18 تیر 1392 - 08:51
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از msb به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elena & maaziyaar &
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group