پرونده هسته ای ایران در دوران مسئولیت آقای روحانی

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 92
نویسنده پیام
gomnam آفلاین


ارسال‌ها : 2465
عضویت: 3 /5 /1391
محل زندگی: قم
سن: 21
تشکرها : 2919
تشکر شده : 5292
پرونده هسته ای ایران در دوران مسئولیت آقای روحانی
با عرض پوزش و اینکه زمان تبلیغات به اتمام رسیده و بنده هم تبلیغات هیچ کاندید خاصی رو مدنظر نداشتم اما چون سیاه نمایی هایی انجام شده مطالبی رو میذارم که شاید به رفع بعضی سوءتفاهمات و سیان نمایی ها کمک کنه.
اینبار با واقعیاتی روبرو بشید که تا حالا نذاشتن به گوشتون برسه.در صورت نیاز مدارک و دلایل بیشتری هم ارائه خواهد شد.

دوران تصدی روحانی در پرونده هسته‌ای از ۱۳۸۲/۷/۱۴ تا ۱۳۸۴/۵/۲۴ (۶۷۸ روز) بود. این دوران پس از طرح موضوع هسته‌ای ایران در سطح بین‌المللی و صدور قطعنامه شدیداللحن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز گردید. شورای حکام آژانس، نخست در خرداد۱۳۸۲ طی یک بیانیه و سپس در شهریور همان سال طی قطعنامه‌ای به پرونده هسته‌ای ایران پرداخته و تلاش کرد تا تعهدات سختی را بر دوش ایران قرار دهد. در این هنگام که مقارن با پیروزی آمریکا در عراق و تشدید فضای جنگ در منطقه بود، جامعه بین‌المللی دچار التهاب و تنش بی‌سابقه‌ای بود و نسبت به روند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیز حساسیت خاصی به وجود آمده بود.


اولین مذاکره هسته‌ای با سه کشور اروپایی،تهران(سعدآباد)، ۲۹ مهر ۱۳۸۲

با تشدید تنش‌ها و باتوجه به اختلافات موجود میان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، با پیشنهاد کمال خرازی وزیر امور خارجه و موافقت رئیس جمهور و همچنین سایر اعضای جلسه سران نظام،تصمیم گرفته می‌شود تا با تشکیل یک هسته قوی کارآمد سیاسی-فنی-حقوقی، مسئولیت مذاکرات برعهده حسن روحانی گذاشته شود تا با اختیارات ویژه، برنامه
جامعی برای ادامه کار تهیه کند و هماهنگی لازم بین ارگان‌های ذی‌ربط را برقرار نماید. بدین ترتیب با حکم سید محمد خاتمی و تأیید سید علی خامنه‌ای،حسن روحانی در تاریخ ۱۳۸۲/۷/۱۴ مسئول پرونده هسته‌ای می‌شود و از آن تاریخ، این پرونده بطور کامل به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی محول می‌گردد. متعاقباً مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی از تهران (سعدآباد) شروع و در ماه‌های بعد در بروکسل، ژنو و پاریس ادامه می‌یابد.
روحانی و تیم او که متشکل از دیپلمات‌هایی بودند که ولایتی و خرازی آنان را به عنوان بهترین‌های وزارت امور خارجه معرفی کرده بودند،به دلیل شرایط سیاسی-امنیتی و تبلیغاتی که علیه ایران بود، تاکتیک خود را
بر گفت‌وگو و اعتمادسازی استوار کردند. بدین صورت که در گام اول از گسترده‌شدن اتهامات و مجموعه مسائلی که علیه ایران مطرح می‌شد، ممانعت کردند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری شود. از این رو در مسیر اعتمادسازی، در چند مقطع، برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بصورت داوطلبانه تعلیق شد.
اگرچه همزمان با اعتمادسازی، تثبیت حقوق ایران، کاستن فشارهای بین‌المللی، ایجاد شکاف در غربی‌ها و دور شدن از ارجاع پرونده به شورای امنیت، ایران توانست چرخه سوخت خود را تکمیل کرده و پیشرفت‌های قابل توجهی بکند ولی بعداً به تصمیمات دوران مسئولیت روحانی انتقادات فراوانی مطرح شد.

بعد از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، حسن روحانی در تاریخ ۱۳۸۴/۵/۲۴ از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی، بعد از ۱۶سال کناره‌گیری کرد و علی لاریجانی به عنوان دبیر جدید منصوب شد و مسئولیت پرونده هسته‌ای را برعهده گرفت. او نیز با سیاست‌های دولت جدید کنار نیامد و در تاریخ ۱۳۸۶/۷/۲۸ استعفا داد و سعید جلیلی جایگزین وی شد.

امضای کاربر : مبارزه هر قدر صعب، صعود را ادامه بده. شاید قله در یک قدمی تو باشد
و بدان : آنان که آفتاب را به زندگی دیگران ارزانی می دارند،نمی توانند خود از آن بی بهره باشند
پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 16:20
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
maktab110 آفلاین



ارسال‌ها : 2531
عضویت: 30 /5 /1391
محل زندگی: ارومیه
سن: 30
تشکرها : 3769
تشکر شده : 2547
پرونده هسته ای ایران در دوران مسئولیت آقای روحانی
خواستی پاک پاکش کنی ؟
اردیبهشت 86 بود که حسین موسویان، معاون حسن روحانی و عضوارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای،از نزدیک ترین یاران هاشمی به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به خارج ازکشوربازداشت شد. حسین موسویان از سال های 60از نزدیکان اکبر هاشمی  رفسنجانی بود و در ابتدای دولت او به منظوربهبود روابط ایران و غرب،راهی آلمان و سفیر ایران در برلین شد.موسویان پس از بازگشت از آلمان،در جایگاه معاون بین الملل شورای امنیت ملی قرارگرفت و در پرونده هسته ای از سال81 تا 84 سخنگویی تیم هسته ای به ریاست حسن روحانی را برعهده داشت. پس از روی کار آمدن دولت نهم، موسویان همراه حسن روحانی به مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و درآنجا مذاکرات با طرف های انگلیسی، آلمانی و ژاپنی را ادامه داد. اوایل اردیبهشت86 موسویان به اتهام ارتباطات مشکوک از سوی معاونت ضد جاسوسی اطلاعات بازداشت گردید.






طی  پرونده، اکبر هاشمی با سکوتی نسبی این ایام را گذراند و تنها به ذکر این جمله اکتفا میکرد که «حقیقت به زودی معلوم می شود» اما در این میان بعضی منابع خبری از تماس های مکررهاشمی با قاضی  پرونده موسویان و حتی احضار اولبه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر دادند، چرا که پرونده موسویان یک پرونده شخصی و چنانکه دوستانش گمان میکردند اقتصادی نبود، بلکه مربوط به مذاکراتی هست که تحت مدیریت حسن روحانی انجام می شد و برخورد با اودقیقا برخورد با حسن روحانی بود.






در این زمان موسویان به دلیل محرز نشدن جاسوسی اش تبرئه شد ولی به جرم(جمع آوری اسناد طبقه بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور)به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.اما پس از آزادی زیر چتر حمایتی هاشمی قرار گرفت تا چهره مخدوش اش را بازیابی کند.






وی پس ازآزادی از زندان درهمایش «اتحاد ملی،راهبردها و سیاست» حاضرشد و در صف اول در کنارروحانی و هاشمی ایستاد و دوباره معاونت حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را برعهده گرفت.






با توجه به جریان برهم زدن امنیت ملی توسط موسویان، ویژه نامه روزنامه ایران اسفند88حکم پرونده موسویان را منتشرکرد و در این حکم نکات جالبی درباره یکی از نزدیکان یاران هاشمی رفسنجانی وجود دارد.






طی بازجویی های مفصل ازمتهم مشخص گردید با توجه به ترددهای مکرر به انگلیس و ارتباط گسترده با دیپلمات ها و سفرای کشورهای مختلف، متاسفانه مذاکرات خصوصی بدون توجه محدودیت های امنیتی و ارائه اطلاعات فله ای به طرف های اروپایی انجام میشد وتلاش برای برجسته کردن اختلافات میان مسئولین در داخل کشورو درخواست رهنمود از بیگانگان در خصوص نحوه تصمیم گیری و سیاست گذاری (به ویژه درموضوع فعالیت های هسته ای)و متقاعد کردن مقامات داخلی جهت توقف و تعلیق فعالیت های هسته ای و بیان اختلاف نظر بین تیم جدید هسته ای با تیم قبلی و.....از کارهای انجام شده توسط موسویان بود.






تیم هسته ای ایران باید جورخرابکاری های موسویان و نزدیکانش را بکشد چرا که چندسال عقب افتادن پرونده هسته ای به خاطر کم کاری ها و نظارت مناسب نداشتن حسن روحانی دراین جایگاه است وهمینطور حمایت هاشمی رفسنجانی  وهمراهی حسن روحانی از موسویان از نکات جالب عملکرد این دوکاندیدای انتخابات به حساب می آید.






پرونده هسته ای که حدود10 سال است که ادامه دارد واز مهم ترین خط مقدم های کشور به حساب می آید ولی عملکرد هاشمی و روحانی نشانی از محکم ایستادن درخط مقدم نمی باشد.






در رابطه با اهمیت پرونده هسته‌ای رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت سال87در رابطه با اهمیت مسئله هسته ای فرمودند: یکى از مظاهر دفاع از عزت هم همین مسئله‌ى انرژى هسته‌اى است. مسئله‌ى انرژى هسته‌اى، براى ما فقط این نبود که ما میخواستیم یک فناورى داشته باشیم، دیگران میخواستند ما نداشته باشیم؛ این فقط بخشى از قضیه است. بخش دیگر قضیه این بود که قدرتهاى گوناگون، پُررو، متجاوز، زورگو و دنباله‌ها و اقمار بى‌ارزش آنها، میخواستند حرف خودشان را دراین زمینه بر ملت ایران تحمیل کنند. خب، ملت ایران، دولتِ شما و شخص رئیس‌جمهور، در مقابل این زورگویى و این تحمیل و این افزون‌طلبى ایستادید؛ خداى متعال هم کمک کرد؛ پیش رفتید. اینها آن بخشها و اجزاء گفتمان عمومى این دولت است که براى من اهمیت دارد.




حالا درایام انتخابات آیا مطالبه ملت از حسن روحانی نامزد ریاست جمهوری این نباید باشد که چرا دربخش هسته ای ضعیف عملکرد و بعد آزاد شدن موسویان به چه علت دوباره معاونت وی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را برعهده موسویان گذاشته است؟



پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 17:25
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
maktab110 آفلاین



ارسال‌ها : 2531
عضویت: 30 /5 /1391
محل زندگی: ارومیه
سن: 30
تشکرها : 3769
تشکر شده : 2547
پرونده هسته ای ایران در دوران مسئولیت آقای روحانی
چند سوال ساده زیر مسئله را روشن می کند:

1- آقای روحانی همواره از عدم ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت به عنوان یکی افتخارات دوران مدیریت خود نام می برد اما به دو سوال پاسخ نمی دهد:
 


اول- این عدم ارجاع به چه قیمتی بود و آیا این هنر است که ما همه چیز را تعطیل کنیم تا پرونده به شورای امنیت نرود؟ و آیا اساساً وقتی بناست چنین روشی در پیش گرفته شود، دیگر «مدیریت» معنا پیدا می کند؟ آیا نمی توان همه چیز را تعطیل کرد و خود را خلاص نمود؟

دوم- آقای روحانی باید به این سوال جواب دهند که مبنای ارجاع پرونده هسته ای ایران آیا در زمانی جز دوره مدیریت ایشان بنا نهاده شد؟ اگر آقای روحانی در توافقنامه های تهران، بروکسل و پاریس تعهد نمی دادند که تعلیق یک اقدام اساسی برای اعتماد سازی است، آیا غرب دیگر می توانست موقعی که ایران تصمیم گرفت غنی سازی را آغاز کند، ایران را به عدم پایبندی به تعهداتش متهم کرده و پرونده را به شورای امنیت بفرستد؟ این تعهدات را چه کسی برای ایران ایجاد کرده بود؟

2- سوال دیگر این است که آقای روحانی همواره گفته اند – و در برنامه انتخاباتی خود هم تاکید کردند - که برنامه هسته ای ایران در دوره ایشان تکمیل شده است. سوال اصلی در این باره این است که آیا آقای روحانی کاری جز این کرده است که در برنامه هسته ای ایران – مثلاً در نطنز- در حد آزمایشگاهی یک آزمایش انجام داده و بعد برنامه را تعلیق کرده است؟ در واقع در دوره آقای روحانی بتدریج برنامه ایران تعطیل شد نه اینکه توسعه پیدا کند و غربی ها هم در پیشنهاد اوت 2005 صراحتاً گفتند که هدف آنها از تضمین های عینی که ایران باید واگذار کند تعطیلی همیشگی غنی سازی در ایران است.

3- آقای روحانی ادعا می کند که شورای حکام در نوامبر 2004 صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را پذیرفته است. سوال این است که اگر واقعاً چنین است، چرا پرونده ایران پس از آن به شورای امنیت ارجاع شد؟ آیا غربی ها با یک حمله ساده و قطعنامه نوامبر، ایشان را فریب نداده و تعلیق برنامه غنی سازی را از ایشان نگرفته بودند؟

4- آقای روحانی ادعا کرده است که در دوره ایشان با روسا صحبت می شد و در دوران جدید با مدیران کل صحبت شده است. آیا آقای روحانی نمی داند که نمایندگان 1+5 در مذاکرات با ایران معاونان وزرای خارجه و مسئولان پرونده ایران در وزاتخانه های متبوع خود هستند نه مدیران کل؟ ضمناً ایران در مکانیسم 1+5 آمریکا را هم وارد کرده، در حالی که در دوره آقای روحانی مذاکرات صرفاً با وزرای خارجه اروپایی انجام می شد و آمریکا به راحتی تصمیم های آنها را وتو می کرد؛ هدف آقای روحانی از این دروغ پردازی ها چیست؟

5- آقای روحانی در اظهارات خود گفته است که وزرای خارجه اروپایی به او قول داده بودند در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اقدام آمریکا را وتو کنند، اما چرا روحانی این موضوع را به مردم نگفت که در همان مذاکرات او به غربی ها قول داده تا برنامه غنی سازی ایران را تعطیل نگهدارد و در واقع در ازای این موضوع اروپایی ها پذیرفتند از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خودداری کنند؟

پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 17:29
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group