روغن ها را بشناسیم

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 168
نویسنده پیام
masoud آفلاین


ارسال‌ها : 2279
عضویت: 6 /5 /1391
محل زندگی: قم
سن: 24
تشکرها : 1156
تشکر شده : 2279
روغن ها را بشناسیم

حذف روغن از رژیم غذایی نه ممکن است و نه منطقی، بنابراین شاید اگر کمی بیشتر از خواص روغن‌ها بدانیم دست‌مان برای انتخاب بازتر باشد به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم به سمت روغن های مفید بروید

با شنیدن کلمه روغن، نخستین چیزی که به ذهن هر کسی راه پیدا می‌کند، چربی و به‌دنبال آن چاقی است. این درحالی است که روغن‌هایی هم وجود دارند که نه تنها مضر نیستند بلکه مصرف آنها به حفظ سلامت بدن هم کمک می‌کند. تا جایی که حتی استفاده از روغن‌های مفید در پخت غذاها به‌خصوص روغن‌هایی که میزان کمی چربی اشباع شده دارند، باعث کاهش کلسترول و حتی در برخی موارد جلوگیری از سرطان می‌شود ضمن اینکه به جذب بهتر ویتامین‌های E وD هم کمک می‌کنند. بنابراین به جای حذف روغن‌ها بهتر است با انواع و خواص مفیدشان آشنا شویم و به‌موقع و به‌جا آنها را مصرف  کنیم.

روغن گردو

روغن گردو: بهترین گزینه برای سالاد

روغن گردو با کلی خواص بی‌شمار از روغن‌های اولیه و اصلی  بهترین گزینه برای سالاد است که می‌توانید برای پخت و پز انواع غذاها روی آن حساب کنید. روغن گردو که از قدیم برای پختن غذاها مورد استفاده قرار می‌گرفته روغنی است به رنگ زرد روشن و (طلایی) که دارای طعم مطبوع و ملایم است. ماده اصلی این روغن گردوست که دارای امگا۳، اسید آلفالینولئیک، منیزیم، پتاسیم و ویتامین E است. ۱۵ درصد از چربی‌های گردو از نوع چربی‌های غیراشباع و مفید برای سلامت قلب هستند. ضمن این‌که این نوع چربی، پایین آورنده کلسترول بد  و افزایش‌دهنده کلسترول خوب‌است. البته حق با شماست حتما کمتر نام این روغن به گوش‌تان خورده و حتی کمتر آن را در قفسه‌های فروشگاه‌های مواد‌غذایی دیده‌اید. این به‌دلیل قیمت بالای این روغن است. روغن گردو با وجود همه خاصیت‌هایی که دارد عمرش کوتاه است و اگر قرار است از آن استفاده کنید باید حتما آن را در یخچال نگهداری کنید. بهترین شیوه مصرف روغن گرد و به‌صورت سرد و روی انواع سالادهاست با این حال شما می‌توانید از این روغن به‌صورت گرم‌در پخت انواع غذاها هم استفاده کنید.

روغــن زیتـون

محافظ زخم معده

روغن زیتون یکی از روغن‌های خوراکی طعم‌دار بوده و معمولا با بو همراه است البته برخی از روغن‌های زیتون به‌صورت کاملا تصفیه شده و بدون بو به بازار عرضه می‌شوند. فرقی نمی‌کند که طرفدار روغن زیتون طعم‌دار یا تصفیه شده باشید، مهم جا دادن این روغن پرخاصیت در سبد غذایی روزانه شماست. نقش روغن زیتون در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی از مدت‌ها پیش اثبات شده است. روغن زیتون منبع غنی چربی‌های اشباع نشده است که برای حفظ سلامت قلب و عروق کارسازند. بیماری‌های قلبی به‌طور عمده در اثر واکنش اکسیژن در بدن و رادیکال‌های آزاد و وجود کلسترول بد به‌وجود می‌آیند. از قرار معلوم در روغن زیتون نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که سلول‌های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می‌کند. روغن زیتون دارای نوعی ماده است که نقش مهمی در محافظت از سلول‌های خونی که مستعد آسیب‌های اکسیداتیو هستند، دارد. به این ترتیب که مصرف ۲۵ سی‌سی یعنی ۲ قاشق غذاخوری روزانه به‌مدت یک هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی‌اکسیدان‌های خون می‌شود.  روغن زیتون، نه تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب جذب می‌شود بلکه عملکرد محافظتی برای معده هم دارد و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می‌کند. این روغن ترشح صفرا و هورمون‌های لوزالمعده را افزایش می‌دهد و بهتر از هر دارویی از این ۲ عضو محافظت می‌کند. روغن زیتون به خاطر همین خاصیت می‌تواند از تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا هم جلوگیری کند.

روغـن ســـویا

بدون کلسترول

روغن سویا همان‌طور که از نامش پیداست، یک روغن گیاهی است که از سویا به دست می‌آید. روغن سویا به خاطر فواید زیادی که برای سلامت دارد مدتی است در شمار روغن‌های محبوب و پرطرفدار قرار گرفته است. معمولا از این روغن در تهیه سالاد و سس مایونز استفاده مى‌شود. این روغن گیاهى مقدار کمى اسیدهاى چرب اشباع شده دارد و عارى از کلسترول است، با وجود این تمام چربى‌هاى ضرورى را دارد بنابراین احتمال خطرات قلبى را کاهش مى‌دهد و انعطاف رگ‌هاى خونى را زیاد مى‌کند. روغن سویا به‌دلیل نداشتن کلسترول براى همه افراد به‌خصوص افراد چاق، سالخورده و با فشارخون بالا موثر است.این روغن میزان زیادی اسید چرب امگا۳ دارد  و منبع خوبی برای ویتامین E به شمار می‌رود و میزان زیادی اسید چرب غیراشباع دارد.

مصرف روغن سویا  برای سرخ کردن اصلا مناسب نیست.

روغـن کــانولا

گزینه مناسب  سرخ کردنی

این روغن، یک روغن چند کاره است و البته سوگولی سرآشپزهای معروف دنیا. طعم خاص این روغن عطر و بوی ویژه‌ای به غذا می‌دهد اما مهم‌تر از همه این‌ها روغن کانولا در کنار طعم خوشمزه و بافت نرم و سبکی که دارد، محافظ عملکرد قلب است. از این روغن برای پختن، سرخ‌کردن و تهیه انواع سس، دسر و سالاد می‌توانید استفاده کنید. نقطه دود آن ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد است. در اثر حرارت، خاصیت آن دیرتر تغییر می‌کند و هیچ‌گونه پراکسید مواد مضری تولید نمی‌کند و نمی‌سوزد. بنابراین در مصرف آن هیچ‌گونه محدودیتی ندارید چون روغن کانولا میزان زیادی چربی اشباع نشده دارد و مصرف آن در کاهش بیماری‌‌های قلب و عروق معجزه می‌کند.در مقایسه با روغن معمولی، مصرف روغن کانولا به صرفه‌تر هم هست چون می‌توانید چند بار از آن استفاده کنید آن هم بدون اینکه تغییر رنگ و بویی داشته باشد. این روغن در برابر نور مقاوم است و تغییرات پراکسیدی‌آن در مقایسه با روغن‌‌های دیگر تقریبا صفر است.

روغن کانولا میزان زیادی چربی اشباع نشده دارد و مصرف آن در کاهش بیماری‌‌های قلب و عروق معجزه می‌کند

روغــــن ذرت

برای درمان آکنه

روغن ذرت بوی ملایمی دارد بنابراین برای افرادی که نسبت به بوی روغن‌ها حساسند انتخاب بسیار مناسبی است. این روغن از نظر تغذیه، ارزش غذایی بالایی دارد. جوانه روغن ذرت غنی از امگا۳ که یک اسید چرب ضروری است و اسید لینولئیک‌است. علاوه بر همه این موارد خوردن روغن ذرت میزان جذب کلسترول را بیش از ۲۵درصد کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که بیماران قلبی که مشکل کلسترول خون هم دارند قلبی‌ای که تا حد زیادی تابع کلسترول خون هستند با خوردن روغن ذرت به میزان قابل توجهی به سمت بهبود پیش می‌روند. روغن ذرت جدا از نقشی که در سلامت قلب دارد در رفع مشکلات پوستی هم بسیار موثر است. اسیدهای لینولئیک و آراشیدونیک در این روغن ضمن نقل و انتقال چربی‌ها در بدن، در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی مثل آکنه و اگزما هم بسیار موثر هستند. روغن ذرت در برابر اکسیداسیون پایداری زیادی دارد، بنابراین به سادگی می‌توانید از آن برای پختن، سرخ‌کردن و حتی همراه با سالاد استفاده کنید. یادتان باشد، روغن ذرت ویتامین  Eفراوانی دارد ضمن این‌که اسید چرب غیراشباع امگا۶ موجود در دانه این روغن هم بسیار قابل توجه است. ضمن این‌که ماندگاری این روغن بسیار طولانی است؛ ۱۲ تا ۲۴ ماه، چون روغن ذرت فاقد رنگدانه کلروفیل است؛  کلروفیل عمل اکسیداسیون در برابر نور را تسریع می‌کند.

روغن بادام زمینی

مناسب چربی خون

روغن بادام زمینی به‌خاطر عطر و بوی خاص و منحصر به فردش طرفداران خاص خودش را دارد. روغن بادام زمینی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست بنابراین در جلوگیری از انواع سرطان به‌خصوص سرطان سینه بسیار موثر است همچنین این روغن ملین و رفع‌کننده یبوست است. روغن بادام زمینی از روغن‌هاى سبک و مرغوب است و تقریبا ۲۵درصد پروتئین دارد. این روغن را می‌توانید به‌طور خالص یا مخلوط با روغن زیتون مصرف کنید. روغن بادام زمینى به خاطر داشتن ویتامین f و فقدان کلسترول خالص براى افرادى که چربى‌ خون‌شان زیاد است، بسیار مفید است و از بروز بیمارى آتروا سکلروز  یا جمع شدن چربى در جدار شریان‌ها پیشگیرى می‌کند. روغن بادام زمینی در برابر حرارت بسیار مقاوم است و خواص خودش را از دست نمی‌دهد به همین دلیل می‌توانید برای سرخ‌کردن و پختن انواع غذاها روی آن حساب کنید.

از این روغن می توانید برای سرخ کردن و پختن انواع غذا ها استفاده کنید چون این روغن در برابر حرارت، مقاوم است


امضای کاربر : در زندگی مهره نباش که هرچه میگویند بگویی باشد

                            تاس باش...

               که هرچه میگویی بگویند باشد.
شنبه 12 اسفند 1391 - 07:59
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از masoud به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elena & eshragh & sondos &
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group