چرا  ذهن  اطلاعات  نادرست  را  آسان تر  می پذیرد؟

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 138
نویسنده پیام
zlatan آفلاین


ارسال‌ها : 2891
عضویت: 10 /5 /1391
محل زندگی: قم
سن: 23
تشکرها : 1906
تشکر شده : 3243
چرا ذهن اطلاعات نادرست را آسان تر می پذیرد؟

زدن واکسن در دوران کودکی سبب بروز اختلال اوتیسم نمی شود. باراک اوباما در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. گرم شدن کره زمین توسط علم تایید شده است. با این همه، افراد بسیاری وجود دارند که ادعاهای خلاف بالا را باور دارند.

[اما] چرا چنین اطلاعات نادرستی می چسبند؟ مطالعه تازه ای که در "سایکالاجیکال ساینس این دی پابلیک اینترست" [علم روان شناسی در خدمت منافع همگانی]، نشریه علمی وابسته به انجمن علم روان شناسی، انتشار یافت این پدیده را بررسی می کند. استیون لواندووسکی، دانشمند روان شناس دانشگاه وسترن استرالیا [استرالیای غربی] و همکارانش عامل های شناختی را برجسته می کنند که سبب می گردند تا برخی اطلاعات نادرست تا این اندازه "چسبنده" باشند. آنها همچنین برخی روش ها را شناسایی می نمایند که ممکن است در بی اعتبار ساختن یا مقابله با باورهای غلط کارساز افتند.

به گفته این پژوهشگران، دلیل اصلی که اطلاعات غلط چسبنده است این است که رد آن اطلاعات در واقع به تلاش ذهنی نیاز دارد. سنجیدن معقول بودن و اعتبار منبع یک پیام، با توجه به آن که نیازمند محرکه اضافی و منابع شناختی افزوده است، از نظر شناختی بسیار دشوارتر از آن است که به آسانی درست بودن آن اطلاعات را [بی هیچ چالشی] پذیرفت. اگر موضوع چندان برایتان مهم نباشد و یا ذهنتان با چیزهایی دیگر مشغول باشد، در آن صورت احتمال بیشتری وجود دارد که جایگاه اطلاعات نادرست در ذهن شما محکم تر گردد.

به علاوه، هنگامی که ما وقت می گذاریم تا اندیشمندانه اطلاعات ورودی را بسنجیم، احتمالا فقط ویژگی های خاصی وجود دارد که ما به آنها توجه نشان خواهیم داد: آیا این اطلاعات با دیگر چیزهایی که من به آنها باور دارم همخوانی دارد؟ آیا این اطلاعات با آنچه که من از پیش باور دارم داستان منسجمی می سازد؟ آیا از منبع معتبری می آید؟ آیا دیگران به آن باور دارند؟

اطلاعات نادرست به ویژه هنگامی چسبندگی دارد که با دیدگاه های از پیش موجود سیاسی، مذهبی، یا اجتماعی ما همسویی داشته باشد. به این دلیل، ایدیولوژی و جهان بینی های شخصی می توانند به ویژه سدهای دشواری برای گذار باشند.

حتی بدتر آن که تلاش ها برای پس گیری اطلاعات غلط اغلب نتیجه معکوس داده و به صورت معما گونه ای تاثیر تشدیدسازی آن باور نادرست را با خود به دنبال دارد.


جمعه 27 بهمن 1391 - 23:26
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از zlatan به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elena & saqane &
ارسال پاسخ
پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group