مثلث   عشق   (  تقسیم  بندی  عشق  )

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 173
نویسنده پیام
zlatan آفلاین


ارسال‌ها : 2891
عضویت: 10 /5 /1391
محل زندگی: قم
سن: 23
تشکرها : 1906
تشکر شده : 3243
مثلث عشق ( تقسیم بندی عشق )

بنا به درخواست یکی از کاربران گرامی نسبت به تعریف مفهوم عشق ، خواستم تقسیم بندی اون رو بگم شاید جوابش رو بگیره از این متن و اگر هم متوجه نشد میتونه به صورت پیام خصوصی بهم بگه و مطالب دیگه ای رو ارائه بدم 

از ديرباز بشر به پديدة عشق علاقمند بوده است. اما تا امروز تعريف دقيق و فراگيري از عشق كه بتواند همه را قانع سازد ارائه نگرديده است. برخي معتقدند كه به‌طور غريزي عشق را مي‌شناسند، بنابراين، اصلاً زحمت تعريف كردن آن را به خود نمي‌دهند. اما در سال‌هاي اخير، دانشمندان تحقيقات گسترده‌اي دربارة عشق صورت داده و به يافته‌هاي بسيار جالبي نيز دست يافته‌اند. از جمله آنها مي‌توان به فرضية "مثلث عشق" اشاره كرد. اين فرضيه عشق را به ۳ مؤلفه تقسيم‌بندي مي‌كند: صميميت، تعهد، و شهوت (هوس).

 همچنين، به واسطة آزمايشات گوناگون، تفاوت‌هاي ابراز عشق در دو جنس مرد و زن مشخص گرديده است. براي مثال، مشخص شده است كه زنان در عشق به دوستي و منافع مشترك بيشتر بهاء مي‌دهند و بيشتر از مردها از حسادت رنج برده و وابستگي بيشتري به فرد مقابل خود پيدا مي‌كنند. در زير به سبك‌هاي مختلف عشق اشاره گرديده است:

     ۱. اروس (Eros): عشق شهواني؛ عشق به زيبايي؛ فاقد منطق؛ عشق فيزيكي كه به‌واسطة جذابيت و كشش‌هاي جسماني و يا ابراز آن به‌طور فيزيكي نمايان مي‌گردد؛ همان عشق در نگاه اول؛ با شدّت آغاز شده و به‌سرعت فروكش مي‌كند.

     ۲. لودوس (Ludus): عشق تفنني؛ اين عشق بيشتر متعلق به دوران نوجواني مي‌باشد؛ عشق‌هاي رمانتيك زودگذر؛ لودوس ابراز ظاهري عشق مي‌باشد؛ كثرت‌گرا نسبت به شريك عشقي؛ به اصطلاح فرد را تا لب چشمه برده و تشنه بازمي‌گرداند؛ رابطة درازمدت بعيد به‌نظر مي‌رسد.

     ۳. فيلو (Philo): عشق برادرانه؛ عشقي كه مبتني بر پيوند مشترك مي‌باشد؛ عشقي كه بر پاية وحدت و همكاري بوده و هدف آن دستيابي به منافع مشترك مي‌باشد.

     ۴. استورگ (Storge): عشق دوستانه؛ وابسته به احترام و نگراني نسبت به منافع متقابل؛ در اين عشق هم‌نشيني و هم‌دمي بيشتر نمايان مي‌باشد؛ صميمانه و متعهد؛ رابطه درازمدت است؛ پايدار و بادوام؛ فقدان شهوت.

     ۵. پراگما (Pragma): عشق منطقي؛ اين مختص افرادي است كه نگران اين موضوع هستند كه آيا فرد مقابلشان در آينده پدر يا مادر خوبي براي فرزندان‌شان خواهند شد؟ عشقي كه مبتني بر منافع و دورنماي مشترك مي‌باشد؛ پاي‌بند به اصول منطق و خردگرا؛ هم‌بستگي براي اهداف و منافع مشترك.

     ۶. مانيا (Mania): عشق افراطي؛ انحصارطلب؛ وابسته و حسادت‌برانگيز؛ شيفتگي شديد به معشوق؛ اغلب فاقد عزت‌نفس؛ عدم رضايت از رابطه؛ مانند وسوسه مي‌ماند و مي‌تواند به احساسات مبالغه‌آميز و افراطي منجر گردد؛ عشق دردسرساز؛ عشق وسواس‌گونه.

     ۷. اگيپ (Agape): عشق الهي؛ عشق فداكارانه و از خودگذشته؛ عشق نوع‌دوستانه (تمايل انجام دادن كاري براي ديگران بدون چشم‌داشت)؛ عشق گران‌قدر.

پژوهش‌ها حاكي از آن مي‌باشند كه زنان بيشتر به عشق از نوع پراگما، استورگ، و مانيا و مردان به لودوس و اروس گرايش دارند.

مثلث عشق:

از نظر اشترنبرگ (۱۹۸۶)، تجربة عشق شامل عملكرد اجزاء صميميت، شهوت (هوس)، و تعهد مي‌باشد. شما براي دستيابي به يك رابطة سالم و پايدار مي‌بايست اعتدال را ميان اين سه عنصر برقرار سازيد. اكنون به تعريف هر يك از آنها مي‌پردازيم:

     تعهد: تا چه اندازه شما خود را وقف آن مي‌كنيد كه رابطة‌تان را شاداب و باطراوت نگاه داريد؟ و يا تا چه اندازه با يارتان صادق مي‌باشيد؟ شامل مسئوليت‌پذيري، وفاداري و وظيفه‌شناسي مي‌باشد. تعهد در رابطه به مفهوم آن است كه اكثر موانع و مشكلات را مي‌توان با كمك يكديگر از ميان برداشت؛ وفادار حتّي در سخت‌ترين شرايط.

     صميميت: نزديكي در رابطه؛ اموري كه شما و يارتان در آن سهيم مي‌باشيد اما فرد ديگري از آنها آگاهي ندارد؛ رازها و تجربيات فردي و مشترك؛ صميميت امري فراتر از نزديكي جنسي و فيزيكي مي‌باشد. تا چه اندازه شما در كنار يارتان احساس راحت بودن مي‌كنيد؟ آيا قادر به بيان عقايد و نقطه‌نظرهاي خود مي‌باشيد؟ بدون آنكه از مورد انتقاد قرار گرفتن و نكوهش شدن واهمه داشته باشيد؟ آيا هنگامي كه صحبت مي‌كنيد، واقعاً به حرف‌هاي شما گوش مي‌دهد؟

     شهوت (هوس): انرژي‌بخش رابطة‌تان مي‌باشد. تمايل به بازگشت به منزل، تنها براي كنار يار بودن؛ هوس فوري؛ شهوت و تمايلات جنسي؛ رمانتيك بودن؛ اشتياق براي در كنار هم بودن و رفع سريع موانع براي وصال مي‌باشد؛ احساسات شديد؛ جاذبة جسماني.

     اكنون به ابعاد متفاوت عشق در شرايط وجود و يافقدان سه خصيصة فوق در يك رابطه توجه كنيد:

     تعهد + صميميت - هوس: اين رابطه در خطر فروپاشي قرار ندارد اما نيازمند خلاقيت و انگيزه براي شعله‌ور ساختن مجدد عشق مي‌باشد.

     تعهد + هوس - صميميت: اين رابطه عذاب‌آور است؛ گاهي اوقات انگيزة شديدي آنها را جذب يكديگر مي‌كند، اما سرانجام به يأس و ناكامي منجر مي‌گردد. زيرا قادر به آن نمي‌باشند كه رابطةشان را عميق‌تر سازند. يا آن‌كه افكار، علايق و آرزوهاي قلبي يكديگر را بشناسند.

     صميميت + هوس - تعهد: اين رابطه يك شبه است! كشش و اشتياق شديدي حكم‌فرماست، اما عدم امنيت از آن‌كه رابطه تا چه مدت دوام خواهد آورد، هر دو فرد را مأيوس مي‌سازد. عشق رمانتيك.

     صميميت - هوس - تعهد: علاقه.

     هوس - صميميت - تعهد: عشق شيدايي.

     تعهد - صميميت - هوس: عشق توخالي و راكد.

     هوس + صميميت + تعهد = عشق كامل و مطلوب.

 


یکشنبه 22 بهمن 1391 - 19:31
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از zlatan به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: sara & elena & maryam &
ارسال پاسخ
پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group