نقد فیلم Tangled

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 385
نویسنده پیام
sara آفلاین


ارسال‌ها : 2392
عضویت: 2 /5 /1391
محل زندگی: قم
تشکرها : 1960
تشکر شده : 2412
نقد فیلم Tangled


Tangled

کارگردانان: Nathan Greno و Byron Howard
نویسنده: Dan Fogelman
تولید و پخش: Walt disney Pictures، 2010، بر اساس داستان Rapunzel
جمله فیلم: "اون ها ماجراجویی رو به حد جدیدی رسوندن"
جمله فیلم - از دید من-: رؤیایت را به خاطر آور


 
خلاصه فیلم:

قطره ای از نور خورشید بر زمین می افتد و از آن گلی طلایی می روید که سرچشمه جاودانگی ست. Gothel، گل را به دست آورده و از آن استفاده می کند تا اینکه همسر پادشاه آن سرزمین که حامله است به بیماری سختی دچار می شود که پزشکان درمان او را در استفاده از گلی با همین مشخصات می دانند. سربازان پادشاه گل را به دست می آورد و همسر پادشاه نجات می یابد و دختری به نام راپونزل با موهای طلایی به دنیا می آورد. Gothel که ادامه اثرات گل را در موهای جادویی راپونزل می بیند او را می دزد و مثل بچه خودش بزرگ می کند.. تا اینکه راپنزل تصمیم می گیرد از مخفیگاه مادر ظاهری اش بیرون بیاید...


نقد فیلم:

"پیچیده" یا "در هم تنیده" انیمیشنی دیگر از شرکت والت دیزنی است.. شرکتی که حدود 50 سال است به ساخت انیمیشن های روان، معمولاً موزیکال و مخصوص کودکان معروف شده است (در بخش special feautures همین انیمیشن گذاری بر 50 سال فعالیت این شرکت و 50 انیمیشن معروف آن قابل رویت است) و اما دیزنی ها باز به سراغ داستان پری و دلداده، اما با ظاهری نسبتاً متفاوت، همراه با ریزه کاری های جدید و بامزه رفته اند. نتیجه ی این گرایش دوباره به انیمیشن های موفقی همچون سفید برفی و هفت کوتوله، پری دریایی کوچک، زیبای خفته و -البته بهترین اثر این شرکت تا به امروز یعنی- دیو و دلبر (Beauty and teh beast)، تکراری موفق و فروشی نسبتاً موفق (کمی بیش از دو برابر بودجه 260 میلیون دلاری اش فروخته) است.

به طور معمول، آدم های داستان هایی اینگونه همواره سفید و یا سیاهند، بر خلاف آنچه فیلم های جدی و خشن امروز دنیا به سمت آن پیش می رود که خاکستری بودن آدم هاست (و البته به واقعیت درون مان نیز نزدیک تر)، داستان های کودکان و نوجوانان و در نگاهی درونی تر، داستان های مادربزرگ های قدیمی همیشه پر است از آدم های تماماً خوب یا تماماً بد.. چیزی به نام حد وسط یا خاکستری نداریم. با این حال قدم نسبتاً گریز ناپذیری که انیمیشن "پیچیده" در راستای تغییر جهت فیلم های این دوران برداشته (و اتفاقاً نامش را هم به نوعی ایهام آمیز از چند موضوع؛ پیچیده بودن موی راپونزل، پیچیدگی رابطه راپونزل با Eugene Fitzherbert و همین طور پیچیدگی شخصیت آدم های به ظاهر بد داستان) دورتر شدن از دید "سیاه یا سفید" به آدم هاست. آنجا که آدم های به ظاهر خلافکار داخل بار از آرزوهایشان می گویند از نوادر سینمای انیمیشن است.

صحنه های بامزه داستان کم نیست؛ از بامزگی های آفتاب پرست راپونزل تا اسبی به نام ماکسیموس که مثل سگ بو می کشد و دم تکان می دهد و از سوار خود نیز در تعقیب هدف جلو می زند! و همین طور طرز برخورد راپونزل با پسری که در مخفی گاهش پیدا می شود از صحنه های بدیع و خنده دار داستانند. داستان دلدادگی زوج راپونزل و  اوژن هم در نوع خود جالب است، چیزی است که با نگاه اول به وجود نمی آید و رابطه ای ست که در زمان شکل می گیرد و به پختگی می رسد.

"پیچیده" اما روایت شناخت آرزوهاست.. که بشناسی و به دنبالشان بروی.. و می گوید، که اگر چنین کنی، از خطا ها هم به دور خواهی بود.

شاید مهمترین ویژگی Tangled کمتر قابل پیش بینی بودن آن است! با وجودی که کلیت داستان بر اساس روال همیشگی داستان های دخترانه دیو و دلبر یا پری و شاهزاده پیش می رود  (و شباهت صحنه پایانی فیلم -در نجات اوژن- با آواتار هم جالب است) اما از پیش بینی تک لحظه ها گاهی ناتوان می شوید! و البته اگر جز این بود شاید همین موفقیت نسبی هم همراه فیلم نمی شد.. هر چند که نوجوانان و جوانان علاقه مند به اینگونه داستان ها همواره وجود دارند! این را از رفتار عجیب اسب سلطنتی بگیرید تا سخنان پایانی فیلم که درباره خواستگاری کردن راپونزل از اوژن است!

تنها نکته انحرافی و نسبتاً خطرناک فیلم به نوجوانان و کودکان کم سن و سالی مربوط می شود که حس همذات پنداری بسیار قوی شان می تواند به از خود راندن پدر و مادر واقعی (به خاطر سخت گیری های مشابه با نامادری راپونزل) و احساس دور بودن از پدر و مادر واقعی بیانجامد (خوب یادم هست، بعد از دیدن فیلم جادوگر نوجوان ماه ها فکر می کردم می توانم اشیاء را از راه دور با نیروی دستم تکان دهم!). این مسئله چیزی نیست که با PG کردن فیلم هم حل شود!

 

در حاشیه:

*  فیلم در هشتاد و سومین مراسم جایزه اسکار نامزد دریافت بهترین ترانه اصل (I see the light) شد. همچنین در همین سال نامزد دریافت 10 جایزه (از جمله بهترین انیمیشن در Golden globe) بوده است که از National movie awards موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن شد.

* به دلیل موفقیت فیلم، قرار است بخش های کوچک دیگری از فیلم ساخته شود (شبیه آنچه برای انیمیشن ماداگاسکار رخ داد).




امضای کاربر : زندگی شوق رسیدن به همان فردایست که نخواهد آمد تو نه در دیروزی و نه در فردایی ، ظرف امروز پر از                                                                                  بودن توست ، زندگی را دریاب ... 
پنجشنبه 27 مهر 1391 - 09:08
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از sara به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: saqane &
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group